De MVO Risico Checker laat zien dat traditionele koffieketens allerlei mvo-risico’s met zich meebrengen. Zo maakt het grootste deel van de Braziliaanse koffieboeren gebruik van giftige pesticiden (thema in de MVO Risico Checker: veiligheid & gezondheid op de werkvloer) en zorgt de aanleg van koffieplantages vaak voor ontbossing (thema in de MVO Risico Checker: ontbossing & biodiversiteit). Wakuli wil hier verandering in brengen, onder andere met regeneratieve productie. Dit gaat verder dan biologische of duurzame landbouw, die erop gericht is om schade zo klein mogelijk te houden. Bij regeneratief houd je volledig rekening met natuurlijke processen en zorg je ook voor ecologische winst. Dat integreer je niet zomaar binnen een bedrijfsvoering. Daarom faciliteerde Wakuli onder andere een cursusweek en ontwikkelden ze materiaal voor boeren, zodat zij zelfstandig vooruit kunnen.
Om de mogelijkheden voor regeneratieve productie verder te onderzoeken gaat Wakuli op minstens 8 farms A/B-testen uitvoeren als pilots. Daarnaast gaat de Braziliaanse productiepartner – Coopervass – de benodigde ingrediënten voor compost of meststof opnemen in het assortiment, en geven ze incentives om minder kunstmest en pesticiden te gebruiken.
AFRIEK gelooft in samenwerking om duurzame impact te maken. Mens en milieu staan centraal in de bedrijfsvoering; het kledingmerk heeft de afgelopen jaren meerdere risico’s uit de MVO Risico Checker aangepakt. AFRIEK gelooft in samenwerking om duurzame impact te maken. Mens en milieu staan centraal in de bedrijfsvoering; het kledingmerk heeft de afgelopen jaren meerdere risico’s uit de MVO Risico Checker aangepakt.
Elektronica en verantwoorde productie lijken niet altijd een gelukkige combinatie. De productie van telefoons legt bijvoorbeeld een hoge druk op het milieu, met bijbehorende risico’s voor de gezondheid van arbeiders. Zo kan het winnen van grondstoffen in mijnen gevaarlijk zijn. Ook verhalen over giftige chemicaliën bij de productie van telefoonschermen zijn bekend. CTOUCH pakt het anders aan.
Ketenverantwoordelijkheid. Voor veel textielbedrijven met productie over de grens is het een grote uitdaging, hoe pak je dit aan en neem je als bedrijf de verantwoordelijkheid voor je product, zonder alles af te schuiven op je internationale leveranciers? Wij vroegen het aan Jeske van Korven en Trix van Halder, beide verantwoordelijk voor CSR bij Schijvens Corporate Fashion.
Please choose which cookies you want to consent to.