AFRIEK geeft kleermakers uit Rwanda een leefbaar loon (thema in de MVO Risico Checker: salaris & beloning), en gebruikt sinds 2020 enkel biologisch katoen uit regio’s met een transparante waardeketen (thema in de MVO Risico Checker: bodem- en (grond)watervervuiling). Het kledingmerk is nu klaar voor de volgende stap van haar sociale en duurzame missie: Lokale productie van prints met natuurlijke kleurstof voor het design van kleding vanuit bijvoorbeeld voedingsreststromen. Veel prints worden tegenwoordig gemaakt van synthetische verf die zowel giftig is voor mensen die ermee werken, als voor de natuur wanneer het water met de verf wordt weggegooid (thema’s in de MVO Risico Checker: veiligheid & gezondheid op de werkvloer, bodem- en (grond)watervervuiling).
Om hier verandering in te brengen heeft AFRIEK een pilot uitgevoerd om de haalbaarheid van een natuurlijke printtechniek te testen in Rwanda. Het onderzoek laat zien dat het mogelijk is om biologische stoffen te bedrukken met natuurlijke kleurstoffen. Het technische proces uitvoeren op grotere schaal blijft een uitdaging, maar AFRIEK gelooft er in dat opschalen mogelijk is.
Het bedrijf streeft ernaar om het onderzoek op toegankelijke wijze te delen met lokale stakeholders. AFRIEK wil ervoor zorgen dat de lokale textielsector profiteert van de nieuwe inzichten. Hoe meer kledingproducenten experimenteren met natuurlijke kleurstof, hoe sneller de industrie kan verduurzamen.
Wil je net als AFRIEK aan de slag met due diligence in jouw internationale handelsketen? Ons stappenplan helpt je op weg.
Elektronica en verantwoorde productie lijken niet altijd een gelukkige combinatie. De productie van telefoons legt bijvoorbeeld een hoge druk op het milieu, met bijbehorende risico’s voor de gezondheid van arbeiders. Zo kan het winnen van grondstoffen in mijnen gevaarlijk zijn. Ook verhalen over giftige chemicaliën bij de productie van telefoonschermen zijn bekend. CTOUCH pakt het anders aan.
Ketenverantwoordelijkheid. Voor veel textielbedrijven met productie over de grens is het een grote uitdaging, hoe pak je dit aan en neem je als bedrijf de verantwoordelijkheid voor je product, zonder alles af te schuiven op je internationale leveranciers? Wij vroegen het aan Jeske van Korven en Trix van Halder, beide verantwoordelijk voor CSR bij Schijvens Corporate Fashion.
De koffie-industrie wakker schudden en vernieuwen: dat is de missie van Wakuli. Het bedrijf zet in op eerlijke prijzen voor boeren en ontleent haar naam ook aan het woord voor boeren in het Swahili (wakulima). Wakuli zet daarnaast in op verduurzamen en onderzoekt hoe hun Braziliaanse productiepartner kan overstappen naar regeneratieve productiemethodes.
Please choose which cookies you want to consent to.