Schijvens Corporate Fashion ontwerpt, produceert en distribueert al sinds 1863 bedrijfskleding voor klanten zoals Albert Heijn, Hema, McDonalds, NS en KLM. Schijvens is een echt familiebedrijf; sinds 2005 runt de huidige vijfde generatie het bedrijf samen met een team van 150 enthousiaste mensen. We spraken met Jeske van Korven en Trix van Halder, samen vormen zij het CSR Team van Schijvens.
Jullie zijn beide verantwoordelijk voor CSR bij Schijvens Corporate Fashion, maar startten allebei in een andere functie. Hoe is dat zo gekomen?
Jeske: Ik werk al 10 jaar bij Schijvens en ben begonnen met inkoop. CSR werd echter steeds belangrijker, dus was het zaak om hier meer mensen op te zetten. Nu richt ik me er volledig op, sinds oktober samen met Trix. Kort gezegd houden we ons bezig met alles wat met duurzaamheid te maken heeft.
Trix: Ik startte 7 jaar geleden bij Schijvens, eerst in marketing en daarna sales. Heel leuk, maar het kriebelde. Ik wilde meer met duurzaamheid doen. Toen ik merkte dat dit een steeds belangrijker onderdeel werd van het bedrijf, kon ik de overstap maken. In mijn rol als CSR-specialist kan ik me volledig focussen op aankomende wetgeving zoals CSRD. Hoewel we als Schijvens zijnde niet verplicht zijn hieraan te voldoen, willen we dat alsnog. We zien de CSRD als een mooie manier om beter te onderzoeken waar onze kansen en uitdagingen liggen.
Dat klinkt best uitdagend, met z’n tweeën de CSR-afdeling runnen?
Jeske: Met z’n tweeën zijn we inderdaad een klein team. Het scheelt dat we binnen Schijvens niemand moeten overtuigen van onze koers, bij Schijvens is duurzaamheid de normaalste zaak van de wereld en de directie staat volledig achter ons. Dat is lang niet bij alle (mode)bedrijven het geval.
Zeker, terwijl jullie ook over de grens produceren. Hoe werden jullie je bewust van het belang van ketenverantwoordelijkheid?
Jeske: We zijn een familiebedrijf dat sinds 1863 bedrijfskleding ontwerpt, produceert en distribueert. Van oudsher deden we de productie in huis, we hadden zicht op het proces. Toen we in 2005 startten met de productie in het buitenland was het voor ons al vanzelfsprekend om die fabrieken meteen te bezoeken. Dit kwam de samenwerking met leveranciers ten goede en zo waren we meteen op de hoogte van de omstandigheden waarin onze kleding werd gemaakt. Toen we voor het eerst een fabriek in China bezochten was het meteen duidelijk dat de omstandigheden daar niet hetzelfde waren als op onze productielocatie in Nederland. We vroegen ons af: hoe kunnen we die risico's beperken? We besloten om Fair Wear Foundation (FWF) in de arm te nemen, een organisatie die werkt aan een systematische aanpak voor het verbeteren van omstandigheden. We kijken continu naar wat er beter kan, in plaats van een eenmalige audit. Daar helpt FWF ons mee.
Trix: 20 jaar geleden bestond de MVO Risico Checker natuurlijk nog niet, en het heeft ons destijds veel tijd gekost om de risico's bij onze nieuwe leveranciers in kaart te brengen. Dat er nu wel een MVO Risico Checker is maakt dit proces een stuk gemakkelijk voor bedrijven. Met deze tool krijg je snel inzicht in potentiële mvo-risico's, waardoor je bij een nieuwe samenwerking met een leverancier goed weet waar je bewust van moet zijn.
Wat doen jullie nu om arbeidsomstandigheden te waarborgen in jullie keten?
Trix: De afgelopen jaren werkten we aan leefbaar loon in verschillende landen. Zo’n project start met gesprekken met onze leveranciers én werknemers. Zij moeten tenslotte tevreden zijn met hun salaris. Via een enquête bepalen we hun maandelijkse uitgaven om een benchmark vast te stellen. Dit vergelijken we vervolgens met bestaande benchmarks om het nieuwe loon te bepalen.
Jeske: Dit is overigens makkelijker gezegd dan gedaan. Per land en leverancier verschilt de situatie. Neem onze productie in Pakistan. In Pakistan was het mogelijk om samen te werken met een ander kledingbedrijf. Doordat we beiden een hoog aandeel in de fabriek hebben, was het mogelijk om de hele fabriek naar een leefbaar loon te zetten. Er werkten ook mensen op basis van het aantal geproduceerde producten - die hebben we echt moeten overtuigen van de voordelen van een vast contract. Dat was niet gebruikelijk voor de werknemers, maar uiteindelijk zien ze de voordelen van een vast maandsalaris. Om maar aan te geven: elk land, elke leverancier en elke werknemer kijkt hier anders tegenaan.
De keten gaat natuurlijk verder dan de leveranciers waar je direct contact mee hebt,
hoe krijgen jullie inzicht verder in de keten?
Jeske: Verderop in de toeleveringsketen richten we ons met name op dye houses, waar significante risico’s verbonden zijn aan chemicaliën en het milieu. Toegang krijgen tot deze plekken is uitdagend, maar het opbouwen van vertrouwen brengt je verder. We hebben al enkele audits uitgevoerd en werken samen met de dye houses om de uitkomsten op te volgen en de processen te verbeteren.
Trix: Verder proberen we te achterhalen waar elk onderdeel in het product precies vandaan komt. Niet elke leverancier heeft een vaste print studio of materialenleverancier. Wij proberen dan ook duidelijk te maken dat continu van leverancier wisselen niet gewenst is. Om dit gesprek te kunnen voeren is vertrouwen en het opbouwen van een goede band wederom cruciaal. Inmiddels hebben wij alle tiers inzichtelijk, van grondstof, trimmings tot en met het naaiatelier.
Samenwerking met leveranciers hoor ik steeds terugkomen, hoe belangrijk is dit voor jullie?
Jeske: Heel belangrijk, zonder goede samenwerking waren we nu niet zo ver op leefbaar loon of circulariteit. Ik durf wel te zeggen dat het opbouwen van goede banden, vertrouwen en samenwerken de sleutel zijn tot duurzaamheid binnen ons bedrijf.
Trix: Om de onderlinge samenwerking te bevorderen organiseren we jaarlijks een bijeenkomst op een bestemming van een van onze wereldwijde leveranciers, vorig jaar was dat in Marokko. Tijdens zo’n trip bezoeken we fabrieken, hebben we het over de laatste ontwikkelingen, doelstellingen en delen de leveranciers waar ze tegen aanlopen. We reiken ook altijd de the supplier of the year uit, die al onze leveranciers heel graag willen bemachtigen. Dat is tof om te zien.
Jeske: Zulke bijeenkomsten laten zien dat onze leveranciers door de jaren heen echt een band hebben opgebouwd en elkaar ook onderling helpen. Ze bellen elkaar op om advies te vragen en van elkaar te leren. Dat is het mooie: ze beschouwen elkaar niet meer als concurrenten, maar als gelijken: er is een relatie gebaseerd op samenwerking en wederzijdse steun.
"Zonder goede samenwerking waren we nu niet zo ver op leefbaar loon of circulariteit."
Nog even over de productie van kleding. In principe zou je kunnen stellen: er zijn genoeg producten in de wereld. Hoe gaan jullie met dit standpunt om?
Trix: Ons uitgangspunt is om onze productieketen circulair te maken. Dat betekent geen nieuw katoen of polyester meer gebruiken, maar oude kleding verwerken tot nieuwe grondstoffen.
Jeske: Op dit moment zijn we 80% circulair. De ingezamelde kleding wordt hergebruikt door ze terug te winnen, te repareren of te recyclen. In het laatste geval richten we ons vooral op mechanische recycling. Hiervoor werken we samen met verschillende leveranciers. Gedragen kleding wordt retour gehaald en naar onze partner in Turkije gestuurd, die de kleding voor ons recycled en de garens weer naar andere partners stuurt. Voor de resterende 20% gebruiken we vooralsnog conventionele garens, maar ons doel is natuurlijk 100% duurzaam, waarvan zoveel mogelijk circulair.
Tot slot: jullie keten is relatief beknopt. Wat is jullie advies voor grotere textielbedrijven? Hoe kunnen zij starten met ketenverantwoordelijkheid?
Trix: Veel bedrijven schuiven de verantwoordelijkheid af op hun leveranciers met strenge contracten die druk uit oefenen. Dit werkt denk ik averechts, je moet juist intern en extern draagvlak creëren en van daaruit opereren richting je leveranciers.
Jeske: Belangrijk is dat je elkaar beschouwt als gelijkwaardige en daar ook naar handelt. Zo kan je het beste beginnen met een kleine groep leveranciers waarmee je vertrouwen opbouwt en efficiënt samenwerkt. Van daaruit kun je overeenkomsten sluiten en onderhandelen over diverse aspecten, zoals prijzen en arbeidsvoorwaarden. Interne samenwerking tussen verschillende afdelingen binnen de organisatie op het gebied van CSR is ook van cruciaal belang. Op deze manier ondersteun je elkaar en werk je gezamenlijk naar hetzelfde doel.
Ben je geïnspireerd door dit verhaal en wil je ook meteen aan de slag met je keten? Vul de MVO Risico Checker in en ontdek welke internationale MVO-risico's je loopt met jouw handelsactiviteiten én hoe je die risico's kunt beperken.
AFRIEK gelooft in samenwerking om duurzame impact te maken. Mens en milieu staan centraal in de bedrijfsvoering; het kledingmerk heeft de afgelopen jaren meerdere risico’s uit de MVO Risico Checker aangepakt. AFRIEK gelooft in samenwerking om duurzame impact te maken. Mens en milieu staan centraal in de bedrijfsvoering; het kledingmerk heeft de afgelopen jaren meerdere risico’s uit de MVO Risico Checker aangepakt.
Elektronica en verantwoorde productie lijken niet altijd een gelukkige combinatie. De productie van telefoons legt bijvoorbeeld een hoge druk op het milieu, met bijbehorende risico’s voor de gezondheid van arbeiders. Zo kan het winnen van grondstoffen in mijnen gevaarlijk zijn. Ook verhalen over giftige chemicaliën bij de productie van telefoonschermen zijn bekend. CTOUCH pakt het anders aan.
De koffie-industrie wakker schudden en vernieuwen: dat is de missie van Wakuli. Het bedrijf zet in op eerlijke prijzen voor boeren en ontleent haar naam ook aan het woord voor boeren in het Swahili (wakulima). Wakuli zet daarnaast in op verduurzamen en onderzoekt hoe hun Braziliaanse productiepartner kan overstappen naar regeneratieve productiemethodes.
Please choose which cookies you want to consent to.